سیگنال خرید رایگان و تحلیل تکنیکال سهام

کانال تلگرام taktazbourse@یا http://telegram.me/taktazbourse

سیگنال خرید رایگان و تحلیل تکنیکال سهام

کانال تلگرام taktazbourse@یا http://telegram.me/taktazbourse

سیگنال خرید رایگان و تحلیل تکنیکال سهام

ضمن تشکر از حضور شما دوست گرامی در وبلاگ تکتازبورس به اطلاع می رساند کلیه مطالب ارائه شده در این وبلاگ نظرات شخصی نویسنده می باشد، مسلما احتمال بروز خطای محاسباتی در تحلیل ها وجود دارد و امری اجتناب ناپذیراست. در همین راستا شایسته است قبل از هر گونه اقدام به خرید و یا فروش شخصا روند سهم؛ شرایط بنیادی و سایر عوامل دیگر را در نظر گرفته و با مسئولیت شخصی خود خرید کنید. در همین راستا تکتازبورس و کاربران محترم آن هیچ گونه مسئولیتی در قبال کسب سود و یا زیان احتمالی سهامداران ندارند.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

تحلیل بنیادی سمگا

سه شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴ ب.ظ

-   شرکت در یک نگاه:        


 

 

image

 

 

2-  تاریخچه و موضوع فعالیت:

شرکتگروهسرمایه گذاریمیراثفرهنگیوگردشگریایران(سهامیعام)کهبهاختصارسمگانامیدهمیشود،نخستینهلدینگتخصصیگردشگریکشورمی باشدکهبهعنواناولینعضوبخشخصوصیایرانیبهعضویتسازمان جهانیجهانگردی (UNWTO)درآمدهاست.مهمترینهدفاینشرکتتوسعهصنعتگردشگری و سرمایه گذاریدراینبخشازطریقمشارکتعمومیوفراهمکردنفضاییاستکهعلاقه مندانبهسرمایه گذاریدرحوزهگردشگریاعمازداخلیوخارجیبتوانندنقشیمناسبدرتوسعهزیرساخت هایگردشگریکشورایفانمایند.

شرکتگروهسرمایه گذاریمیراثفرهنگیوگردشگریایران (سهامیعامدرتیرماه سال 1388 باسرمایهدویستمیلیاردریال درادارهثبتشرکتهاومؤسساتغیرتجاریتهرانبهثبترسید.

موضوعفعالیتهایاصلی شرکت عبارتست از سرمایه گذاریدرسهام،سهالشرکه،واحدهایسرمایه گذاریصندوق هایاسایراوراقبهاداردارایحقرایبا هدفکسبانتفاع و در اختیار گرفتن کنترل شرکتبه طوریکهشرکتسرمایه پذیردرزمینهیازمینه هایزیرفعالیتکند:

-         توسعهظرفیت هایجذبگردشگردرداخلکشوراعمازایرانیوخارجی

-         توسعهفضاهایگردشگریوتفریحیوایجادمناطقنمونهگردشگری

-         توسعهفضاهایاقامتیازجملهمجتمع هایخدماترفاهیبینراهی،کمپها،هتل هاومتل ها

-         برپایینمایشگاههایداخلیوبیالمللیباهدفتوسعهگردشگریکشور

-         انجاممطالعاتتحقیقیوپژوهشیدرتمامیامورمرتبطباصنعتگردشگری

-         فعالیتدرکلیهامورمرتبطبامیراثفرهنگی،صنایعدستیوگردشگریدرابعادداخلیوخارجی

 

3-ترکیب سهامداران:

ترکیب سهامداران سمگا در تاریخ 15/6/1394 به شرح زیر می‌‌باشد:

image

 

4-ترکیب سرمایه گذاری ها

سرمایه گذاری های های شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی مبلغ 1,425 میلیارد ریال می باشد که عمدتاً در صنعت انبوه سازی، املک و مستغلات و همچنین صنعت واسطه گری های مالی سرمایه گذاری شده است. در واقع بیش از 68% سرمایه گذاری های شرکت در این دو صنعت صورت گرفته است. 

نزدیک به 30% از سرمایه گذاری های شرکت با بهای تمام شده 415 میلیارد ریال، در شرکت های بورسی و 70% مابقی مربوط به سرمایه گذاری در شرکت های غیر بورسی می باشد.

4-1 پرتفوی بورسی:

پرتفوی بورسی شرکت متشکل از سهام 2 شرکت بانک گردشگری و نوسازی و ساخختمان تهران به همراه حق تقدم این شرکت هاست.. جدول زیر سرمایه گذاریهای موجود در پرتفوی بورسی سمگا را نمایش می دهد: (ارقام به میلیون ریال)

image

 

4-2 پرتفوی غیر بورسی:

مهمترین شرکت های غیر بورسی که سمگا در آن ها سرمایه گذاری نموده است شامل موارد زیر می باشند

image

 

در ادامه به معرفی شرکت های مذکور می پردازیم:

شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات

شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات (سهامی خاص) در دی ماه 1388 با سرمایه اولیه 1000 میلیون ریال به ثبت رسیده است. در حال حاضر سرمایه شرکت 589,066 میلیون ریال می باشد و سمگا مالکیت 68.07% از سهام شرکت را در اختیار دارد. 19.24% از سهام شرکت نیز در اختیار سرمایه گذاری پارسیان می باشد. اقلام مهم ترازنامه شرکت در جدول زیر نشان داد شده است.

image

 

دارایی های ثابت مشهود عمدتاً مربوط به احداث دو واحد هتل در زمینی به مساحت 33 هزار متر مربع واقع در فرودگاه بین المللی امام خمینی می باشد. این هتل ها دارای 196 اتاق 4 ستاره و 296 اتاق 5 ستاره می باشد و در اسفندماه سال گذشته به بهره برداری رسیده است. مبلغ سرمایه گذاری شده برای ساخت این مجموعه هتل 1,914,527 میلیون ریال می باشد (سهم سمگا). درآمدهای هتل برای سه سال آتی به شرح جدول زیر پیش بینی می شود:

image

 

در جدول فوق حاشیه سود خالص شرکت 20% درنظر گرفته شده است. در این خصوص بایستی به هزینه های مالی و هزینه های استهلاک سال های اول توجه شود.

تسهیلات دریافتی شرکت مربوط به وام 755 میلیارد ریالی از بانک توسعه صادرات با نرخ 21% و تسهیلات 249 میلییارد ریالی از بانک گردشگری با نرخ 30% می باشد.

سمگا برای سال 94 هیچ سودی از محل سرمایه گذاری در این شرکت درنظر نگرفته است.

شرکت تندیس تجارت باختر

شرکت تندیس تجارت باختر در سال 1390 به ثبت رسید و هم اکنون مالکیت 100 درصدی این شرکت 214 میلیارد ریالی در اختیار شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا) می باشد. شایان ذکر اینکه بیش از 75% از درآمد کل سمگا در سال مالی منتهی به 30/9/1393، به مبلغ 350,000 میلیون ریال، از محل شرکت تندیس تجارت باختر شناسایی شده است. ضمن اینکه سمگا برای سال جاری نیز درآمد 680,734 میلیون ریال از محل این شرکت پیش بینی نموده است.

در سال گذشته شرکت اقدام به فروش ملک شهرک غرب به مبلغ 1,120,101 میلیون ریال نمود که با توجه به بهای تمام شده 620,072 میلیون ریالی این ملک و درنظر گرفتن سایر هزینه ها، سود خالص سال قبل تندیس تجارت باختر بالغ بر 465,164 میلیون ریال گردید. نکته قابل ذکر اینکه تقسیم سود شرکت در سال گذشته به دلیل وجود زیان انباشته پایین تر از کل سود خالص دوره بوده است.

سایر نکات با اهمیت که درباره شرکت تندیس تجارت باختر می توان به آن اشاره کرد به شرح ذیل است:

-         درآمد فروش شرکت در سال گذشته مربوط به واگذاری ملک شهرک غرب می باشد. در حال حاضر در سرفصل موجودی املاک، شرکت مالکیت 54/1 درصد از ملک شهرک غرب را با بهای تمام شده 45,000 میلیون ریال در اختیار دارد. 57/38 درصد ملک شهرک غرب در سال گذشته به بانک گردشگری فروخته شده است.

-         مبلغ 621,981 میلیون ریال تحت سرفصل پروژه ساختمانی در جریان تکمیل در صورت های مالی شش ماهه منتهی به پایان خرداد 94 وجود دارد. این مبلغ مربوط به پروژه بلوار فرهنگ سعادت آباد می باشد. بنابر تصویب هیات مدیره شرکت اقدام به خرید 16 واحد آپارتمان در دو پلاک هم جوار با ساختمان در حال احداث بانک گردشگری واقع در بلوار فرهنگ سعادت آباد نموده است. مقرر گردیده است این فضا برای احداث پارکینگ و فضاهای تجاری و اداری مورد استفاده قرار گیرد. طبق اعلام سمگا در گزارش شش ماهه، کل پروژه بلوار فرهنگ به مبلغ 1,400 میلیارد ریال به بانگ گردشگری واگذار و فروخته شده است و درآمد آن در شش ماهه دوم سال شناسایی خواهد شد.

شرکت توسعه مجتمع های خدماتی رفاهی پارس زیگورات

این شرکت در مهرماه 1388 با موضوع فعالیت مشارکت و سرمایه گذاری در احداث و بهره برداری از انواع مجموعه های خدمات رفاهی گردشگری شهری و بین راهی، هتلها، هتل آپارتمان، دهکده های گردشگری، کمپینگ ها در اداره ثبت شرکتها و موئسسات غیر تجاری استان تهران ثبت گردیده است. سرمایه شرکت در حال حاضر 165,000 میلون ریال می باشد که 38.3% از سهام آن متعلق به سمگا است. مابقی سهام شرکت متعل به شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان می باشد. شایان ذکر است که 20 درصد از سهام شرکت نگین نیز متعلق به سمگا بوده و 79 درصد آن در اختیار بانک گردشگری قرار دارد.

اینشرکتدرمرحلهاولنسبتبههدفگذاریاحداث20مجتمعخدماتیرفاهیبینراهی،هتلومجموعهتجاریوگردشگریبهطورمستقیماقدامنمودهکهاقداماتاجرایی13مجتمعخدماتیرفاهیو2پروژههتلوپروژه هایمجموعهتجاریگردشگری(صومعهسراوسیرجان)آغازگردیده است.جدول زیر نقاط درنظر گرفته شده برای احداث مجتمع های خدماتی و رفاهی را نشان می دهد:

image

 

بنابر گزارش شش ماهه حسابرسی شده سمگا، از میان مجتمع های مذکور مجتمع زعفرانیه به بهره برداری رسیده و مجتمع های میاندشت و شهرضا- آباده از پیشرفت بیش از 90% برخوردار هستند.

 

شرکت تجارت بین الملل میلاد آریا زیگورات

شرکت در آبان ماه 1388 به صورت شرکت سهامی خاص در تهران به ثبت رسیده است. مالکیت 100 درصد سهام شرکت در اختیار سمگا می باشد.

شرکت از طریق سرمایه گذاری در سهام، شناسایی درآمد می کند. پرتفوی بورسی شرکت مشابه سمگا از بانک گردشگری و نوسازی و ساختمان تهران تشکیل شده است.

image

 

ضمنا ًشرکت مالکیت 100 درصدی سهام تجارت بین المللی میلاد پارس زیگورات را در اختیار دارد. پارس زیگورات نیز بطور مشابه در بانک گردشگری و نوسازی ساختمان تهران سرمایه گذاری کرده است.

image

 

پارس زیگورات همچنین مالکیت 13 درصدی شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان را با بهای تمام شده 240 میلیارد ریال در اختیار دارد.

با توجه به پرتفوی بورسی سمگا و همینطور پرتفوی بورسی شرکت های آریا زیگورات و پارس زیگورات مشخص است که سمگا بطور مستقیم و غیر مستقیم مجموعاً مالکیت 9% سهام بانک گردشگری را با بهای تمام شده حدود 479 میلیارد ریال در اختیار دارد. با درنظر گرفتن ارزش روز بانک گردشگری، از این محل مبلغ 225 میلیارد ریال ارزش افزوده قابل شناسایی است.

حقوق صاحبان سهام آریا زیگورات در تاریخ 31/3/1394 مبلغ 10,016 میلیون ریال و حقوق صاحبان سهام پارس زیگورات در همین تاریخ مبلغ 49,885 میلیون ریال می باشد.

 

5-  بررسی صورت سود وزیان و بودجه اعلامی سمگا

تصویر زیر صورت سود و زیان دو سال اخیر شرکت را به همراه بودجه سال 94 و صورت سود و زیان میاندوره نشان می دهد:

image

 

در تصویر ملاحظه می شود که در سال مالی منتهی به 30/9/1392، عمده سود شرکت از محل سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها بوده است که مربوط به فروش سهام شرکت در بیمه آرمان و حق تقدم بانک گردشگری بوده است.

در سال 1393 ترکیب شناسایی درآمد شرکت تغییر یافته و درآمدها از محل سود دریافتی از سرمایه گذاری ها شناسایی شده است. در بودجه 94، درآمد پیش بینی شده از همین محل می باشد. در جدول زیر ترکیب درآمد شناسایی شده در سال گذشته و درآمد در نظر گرفته شده در بودجه 94 به تفکیک نشان داد شده است:

image

 

در خصوص جدول بالا، نکات ذیل قابل ذکر است:

-         سمگا سود خالص و سود تقسیمی هر سهم بانک گردشگری را برای سال مالی منتهی به 30/9/1394 مبلغ 200 ریال درنظر گرفته است. در بودجه اعلامی از طرف بانک گردشگری، سود هر سهم 197 ریال پیش بینی شده و میزان سود تقسمی مشخص نگردیده است.

-         سود شناسایی شده از شرکت تندیس تجارت باختر در سال گذشته مربوط به فروش ملک شهرک غرب این شرکت بوده است. همانطور که در معرفی این شرکت عنوان شد، در سال جاری پروژه سعادت آباد این شرکت به بانک گردشگری فروخه شده است و شرکت سودی در حدود 780 میلیارد ریال از این محل شناسی خواهد نمود. با توجه به اینکه سود تندیس تجارت در بودجه 680 میلیارد ریال دیده شده، سود شرکت از این محل قابلیت افزایش دارد. البته باید عنوان نمود که چنین سود هایی از کیفیت لازم برخوردار نبوده و قابلیت تکرار آن ها در سال های آتی با تردید جدی مواجه است.

-         340 میلیارد ریال سود در بودجه از محل شرکت تجارت بین الملل آریا زیگورات پیش بینی شده است. سود این شرکت در سال قبل مربوط به شناسایی سود از محل شرکت های سرمایه پذیر (بانک گردشگری) بوده است. شرکت عنوان نموده که سود درنظر گرفته شده با فرض فروش سهام بانک گردشگری متعلق به این شرکت ها به قیمت هر سهم 220 تومان می باشد. با توجه به محدوده قیمتی 150 تومانی که سهام بانک گردشگری در حال حاضر معامله می شود، دستیابی به سود پیش بینی شده در بودجه از این محل به احتمال زیاد میسر نخواهد شد.

-         در بودجه اعلامی از محل شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات درنظر گرفته نشده است. همانطور که در بخش معرفی این شرکت عنوان شد، شرکت از محل هتل فرودگاه بین المللی امام خمینی قابلیت شناسایی درآمد از این محل را خواهد داشت. البته با توجه به سهم بالای استهلاک و هزینه های مالی انجام پروژه نمی توان با قاطعیت درباره سودآور بودن عملیات شرکت در سال های ابتدایی نظر داد.

 

6-نتیجه گیری

شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی(سمگا) با سرمایه 800 میلیار ریالی در حال حاضر ارزش بازاری در حدود 5,316 میلیار ریال دارد. حقوق صاحبان سهام شرکت بنابر صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 31/3/1394، مبلغ 898 میلیارد ریال می باشد. با توجه به نوپایی شرکت و سرمایه گذاری های متعدد انجام شده در شرکت های غیر بورسی و پیچیدگی صورت های مالی شرکت، امکان برآورد ارزش خالص دارایی های شرکت بصورت دقیق وجود ندارد. با این حال توجه به نکات ذیل در مسیر بدست آوردن ارزش ذاتی شرکت و مقایسه آن با ارزش بازار مفید خواهد بود:

-         مالکیت حدود 10 درصدی مستقیم و غیرمستقیم شرکت در بانک گردشگری با لحاظ ارزش روز این بانک، ارزش افزوده ای در حدود 225 میلیارد ریالی دربر خواهد داشت. با عنایت به این که مالکیت شرکت در بانک بلوک مدیریت محسوب می شود، می توان ارزش افزوده بالاتری برای آن درنظر گرفت.

-         پروژه در جریان تکمیل بلوار فرهنگ سعادت آباد که متعلق به تندیس تجارت باختر بوده است با سودی در حدود 780 میلیارد ریال به بانک گردشگری واگذار شده است که سود این معامله در صورت های مالی شش ماهه شناسایی نشده است.

-         مهمترین دارایی شرکت در حال حاضر مالکیت 68 درصدی شرکت توسعه گردشگری آریا زیگورات مالک هتل 500 اتاقه در کنار فرودگاه بین المللی امام خمینی می باشد. برای این پروژه که در اسفندماه سال گذشته به بهره برداری رسید مجموعاً هزینه ای بالغ بر 1,915 میلیار ریال از طرف شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی با توجه به درصد مالکیت آن انجام شده است. زیربنای مفید پروژه 54 هزار متر مربع می باشد که و در زمینی به مساحت 33 هزار متر مربع انجام شده است. زمین پروژه بصورت اجاره 25 ساله در اختیار شرکت قرار داده شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی